Zo ga je om met Facebook business manager

We weten allemaal dat het in business draait om cijfers, en in dit stuk gaan we je meenemen in de cijfers van jouw online marketingcampagne.
Menig persoon weet niet goed om te gaan met Facebook Business manager en in deze blog wil ik je laten zien hoe dat moetMeer bepaald tonen we een aantal begrippen die voorkomen in je Facebook Business manager en leggen uit wat deze inhouden en vooral hoe je ze dient te interpreteren.
Niets in online marketing is zo belangrijk als sturen op data. Beloof jezelf dan ook dat je dit zult doen, en niet zult luisteren naar je onderbuikgevoel. Dit hebben we allemaal en is volkomen logisch, maar het is de data die je verteld of je goed bezig bent, of niet!

Daarom is onze pagina: Meest gemaakte fouten met Facebook, ook van groot belang!

Laten we daarom ook vooral beginnen bij het begin, en bespreken hoe een campagne wordt opgezet en hoe het eruit ziet.

Wat je moet weten
* CBO: Campagne Budget Optimization. Vroeger kon je per advertentie set (later daarover meer) zelf het bedrag per set aangeven. Tegenwoordig is dit niet meer voor iedereen mogelijk.
Het algoritme van Facebook verdeeld het totale bedrag wat je per campagne uit wilt geven zelf over de advertentie sets op basis van de prestaties van de doelgroepen, oftewel de conversies.
* Advertentieregels: Facebook hanteert strikte regels als het gaat om adverteren. Het is belangrijk je hier echt ook strikt aan te houden, want anders wordt zonder pardon je account geblokkeerd en kun je niet meer adverteren op deze platformen. En dat is eeuwig zonde.
Om jezelf zeker te stellen en in te lezen in deze regels, bekijk dan eens de volgende pagina: Facebook advertentiebeleid

Campagne: Het is vrij belangrijk om dit kopje gestructureerd te houden. Zeker als je meerdere campagnes tegelijkertijd draait (bijvoorbeeld meerdere producten).
Voor iedere afzonderlijke campagne (dus per product) geef je deze een naam, zodat jijzelf precies weet over welk product of welke dienst dit gaat.

Advertentie sets: In de campagne bevinden zich de zogenaamde advertentie sets.
Dit zijn een soort sub-campagnes waarmee je verschillende doelgroepen kunt testen. Op deze manier kun je jouw doelgroep voor het betreffende product het beste te weten komen, en zullen toekomstige campagnes altijd succesvoller zijn.
Door in de beginfase van een campagne zoveel mogelijk te testen, oogst je op langere termijn alleen maar meer resultaat.

Advertenties: Als laatste in deze fase krijgen we dan de advertentie zelf.
Ook hier kun je meerdere soorten advertenties onder één set plaatsen. Denk hierbij aan variatie in afbeeldingen, advertentieteksten of Call-to-Action buttons. Dit is zeker aan te randen in de beginfase van je campagne. Zo kom je er sneller achter wat het beste werkt voor jouw doelgroep.


Aan de linkerkant van de afbeelding zie je nogmaals hetgeen hierboven is uitgelegd. Laten we er nu stapsgewijs doorheen lopen.

Marketingdoelstelling: Hierin kiezen we de doelstelling van onze campagne, oftewel wat we ermee willen bereiken. Zoals je op de afbeelding kunt zien zijn hier verscheidende mogelijkheden, maar spreekt het eigenlijk voor zich.

In het volgende scherm geven we onze campagne een naam. Bijvoorbeeld: Warme lead Scooluxe july-2020.
Dit is een naam die wij zouden geven aan een campagne die als doel heeft zoveel mogelijk nieuwe leads op te leveren voor onszelf, oftewel de Gratis training over Facebook en Google.

Bestemming: Waarheen gaat het verkeer dat op je advertentie klikt? Is dat je website, een app, messenger, of de vernieuwde Whatsapp functie?

Pixel: Om goed te kunnen beoordelen wat de exacte prestaties zijn van de advertenties dien je een facebook pixel aan te maken en te installeren. Hoe je dat doet lees je hier> Facebook Pixel Installeren

Conversiegebeurtenis: Wat is het soort conversie dat je nastreeft? Dit kunnen o.a. zijn: Aankoop, lead, contact opnemen, reactie achterlaten, vind-ik-leuks, abonneren, donatie, content bekijken.

En hier komen we aan bij het gedeelte waar de meeste ondernemers af haken. Namelijk het instellen van de doelgroep.
Voor het vaststellen van je doelgroep verwijs ik naar de pagina >
Hoe bepaal ik mijn doelgroep.

Plaatsingen: Je kunt ervoor kiezen om Business Manager zelf op basis van de doelgroepselectie te laten bepalen op welke platformen jouw advertentie wordt getoond.
Hierover zou ik graag het volgende advies geven: Wanneer je actief bent in de B2C markt, laat Facebook dit voor je regelen.
Anderzijds, wanneer je actief bent ik de B2B markt, hanteer dan handmatige plaatsingen, omdat je door middel van doelgroep onderzoek in kaart hebt waar jouw klanten zitten voor jouw bepaalde productgroep.

Budget en planning: Je moet Facebook zien als een soort veiling. Wie het hoogste biedt, gaat er ook met de hoofdprijs vandoor.
Zo ook met adverteren dus.
Als je zoals wij bij Scooluxe, in de online marketing branche actief bent, hoef je het nog niet op te nemen tegen een heel leger van adverteerder die in feite dezelfde dienst aanbieden als wij doen. Wij komen daarom rustig weg met een advertentiebudget van rond de 1000 euro per half jaar. We zullen verreweg de hoogste bieder niet zijn, maar met dat budget komen wij aan voldoende leads om ons klantenbestand op peil te houden, en houden we grip op de kosten en baten.

Advertentie maken: Het laatste scherm voordat je live kunnen gaan met onze campagne. Namelijk het instellen van hoe de advertentie er exact uit komt te zien.
Aan te raden is: gebruik altijd een video als ‘stopper.’
Dit trekt namelijk veel sneller de aandacht en geeft in de eerste 3-5 seconden meer informatie of je product dan welke lap tekst dan ook.
De perfecte advertentie maken? Lees hier hoe dat moet

Voorbeeldadvertentie voor leadwerving Scooluxe Social Media Marketing

Als laatste is het erg belangrijk om te onthouden dat je goed moet blijven bij sturen op de data die je pixel én je Business Manager verzameld.
We benoemen de belangrijkste:

*Bodstrategie: De manier waarop je wilt dat Facebook je budget uitgeeft / verdeeld op je advertentie sets.
* Budget: Hoeveel budget wil je dat er per dag / per campagne wordt uitgegeven voor het maximale resultaat?
* Resultaten: Het aantal keren dat je advertentie een resultaat behaalde, op basis van de doelstelling en instellingen die je hebt geselecteerd
* Bereik: Het aantal mensen dat je advertenties ten minste één keer heeft gezien. Bereik is anders dan weergaven. Weergaven kunnen meerdere weergaven van je advertenties door dezelfde mensen bevatten.
*Weergaven: Het aantal keer dat je advertenties op een scherm zijn weergegeven.
*Kosten per resultaat: De gemiddelde kosten per resultaat van je advertenties.
*Besteed bedrag: Het geschatte totaalbedrag dat je hebt uitgegeven aan je campagne, advertentieset of advertentie in de geplande tijd.
*Eindigt op: De geplande einddatum van je campagne.
* Unieke klikken op links: Het aantal personen dat een klik op link heeft uitgevoerd.
* Conversies: Hoeveel aankopen, inschrijvingen etc, zijn er geweest vanuit deze campagne.
* Kosten per aankoop: Hoeveel marketingbudget heeft 1 aankoop gekost.
* ROAS: Return on AdSpent: Hoeveel keer heb ik in geld (omzet) mijn budget teruggekregen. Een ideale ROAS is 1,5x.

Via de knop ‘Kolommen aanpassen’ kun je terugvinden op welke cijfers een campagne wordt bijgehouden en jij kunt ten alle tijde aanvinken welke cijfers je belangrijk vindt om te monitoren.

Of zou je het toch nog even zelf willen proberen?

Maar toch,

Onlangs heb ik besloten om voor mensen die vastbesloten zijn hun online marketing grondig aan te pakken, ons groeigesprek gratis aan te bieden.

Na het volgen van deze sessie weet je onder andere:

–       Waar jij nu staat in jouw marketing en salesproces
–       Wat je ervoor moet doen om te komen waar je wil zijn.
–       Hoe je automatisch Leads en klanten gaat binnenhalen
–       Welke strategie van online marketing het beste bij jouw bedrijf past
–       Hoe je jouw lead logisch en emotioneel overtuigt; 
–       En nog meer waardevolle tips 

Ben jij toe aan de volgende stap in jouw business?
Laten we samen kijken hoe we dat voor elkaar gaan boxen > Plan hier je groeigesprek

Of kijk eens naar onze ‘Gratis online training’
Hierin gaan we je volledig voorbereiden op een onverslaanbare online business.