Zo doe je zoekwoordenonderzoek

Zo doe je zoekwoordenonderzoek

Je SEO strategie word makkelijk gemaakt

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Jouw stappenplan voor een goede SEO.

Een gedegen zoekwoordenonderzoek is stap 1 bij het neerzetten van een goede SEO of SEA strategie.

Met een zoekwoordenonderzoek kun je achterhalen welke zoektermen mensen gebruiken als ze op het internet zoeken naar een bepaald product of dienst

Aan de hand van een concreet voorbeeld gaan we in dit artikel zoekwoordenonderzoek doen. Het beknopte stappen wat hiernaast is beschreven is toegegeven een beetje meer geschikt voor mensen die al weten wat ze doen. Om veel tijd te besparen gaan we in dit stappenplan laten zien hoe wij een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Doe je mee?

Stappenplan Zoekwoordenonderzoek (zeer snelle en effectieve methode)

Stap 1: Answerthepublic We voeren hier ons zoekwoord: 'Voetbalshirt' in. Er verschijnen die zoekwoord spinnenwebben met: Suggesties, Voorzetsels en Vergelijkingen. Hier halen we eventueel inspiratie ook voor volgende content blogs. Zeker wanneer onze website bijvoorbeeld volledig toegewijd zou zijn aan kookboeken.

Stap 2: Download een CSV bestand naar Excel.

Stap 3: Het is raadzaam om het CSV bestand gelijk te openen in Google Sheets. Dit programma werkt naar mijn mening iets makkelijker met het openen van CSV bestanden.

Stap 4: Copy+Paste de zoekwoorden naar Google Zoekwoordenplanner

Stap 5: Je ziet nu een overzicht van alle woorden uit je file met het zoekvolume erachter. 

Ook deze gegevens exporteren we naar een tweede Google Sheet bestand. We hebben in dit bestand alleen de zoekwoorden en het zoekvolume nodig. Alle overige gegevens kun je dus verwijderen en opschonen. 

Stap 6: Rank de zoekwoorden op zoekwoordvolume van hoog naar laag.

Stap 7: Om een overzicht te creëren van alle losse afhankelijke woorden waarop wordt gezocht zetten we alle zoekwoorden in de volgende tool. Deze tool scheidt alle woorden van elkaar met een spatie. Maar we gaan nog een stapje verder. 
Om te zorgen dat deze afhankelijke woorden netjes onder elkaar in onze Google Sheet komen te staan hebben we nog een tool.: ConvertSpacesToNewLine 

Stap 8: Kopieer de uitkomsten in een volgende rij in je Google Sheet.

Stap 9: Op deze manier kunnen we H1, H2, H3 koppen gaan samenstellen op basis van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je onderwerp. 

Hoe bedoel je vindbaar in Google?

Beknopt stappenplan zoekwoordenonderzoek

Google Suggest. Voer in de zoekbalk van Google je zoekwoord in en Google geeft je allerhande suggesties.

Gerelateerde zoekwoorden. Vind zoekwoorden die in de ogen van Google gerelateerd aan je eigen zoekwoord.

Long-tail zoekopdrachten zoeken. Google geeft helaas geen data vrij van Long-tail zoekopdrachten. Bedenk aan de hand van je eigen zoekwoord welke goede zinnen je hiermee in je content kunt gebruiken.
Zoekwoordvolume bepalen. Aan de hand van Google Zoekwoordenplanner ga je kijken naar het aantal zoekopdrachten op je zoekwoorden. Bepaal of dit aantal genoeg is om er tijd in te steken. 

De werkwijze voor Online Marketing Uitbesteden bij Scooluxe.

Onze werkwijze

  • Verhelderend gesprek. We bespreken je doelstellingen, groeicapaciteit en maken een plan op maat
  • Inwerkproces. Met het inwerkproces zijn alle systemen en tools binnen een half uur geregeld. Op naar de start van een geweldige samenwerking.
  • Kick-off. De  campagnes worden gebouwd en gelanceerd. Voor jou is er altijd ruimte voor feedback en aanpassingen.
  • Analyseren van de eerste resultaten. De eerste resultaten zullen binnen twee dagen beschikbaar zijn. Het verkeer neemt toe en zo ook je conversies. We optimaliseren en sturen bij waar nodig. Zo behalen we gegarandeerd het gewenste resultaat.
  • Iedere maand een voortgang en evaluatiegesprek. We staan in nauw contact met elkaar. Maandelijks bespreken we de voortgang en plannen we het vervolgtraject voor nog meer resultaat!
  •  Je doelen behalen. Het gaat om het eindresultaat en een lange termijn samenwerking. Alleen resultaat telt bij Scooluxe.