Zo bouw je je converterende sales funnel

En automatiseer jij je proces voor het aantrekken van nieuwe klanten!

Sales funnel opzetten. Een complete sales funnel uitleg

Een sales funnel opzetten voor jouw organisatie lijkt moeilijk en ingewikkeld. En dit kan het ook zeker zijn zonder de juiste kennis en technische ervaring. Maar aandacht loont, zoals bij ieder onderwerp.

Met een goed ingerichte funnel ben je jaren voorzien en heb je de groei van je organisatie voorspelbaar in eigen hand.

In het ondernemerschap zou dit onderdeel van je marketing dan ook absolute topprioriteit moeten hebben.

Wanneer de sales funnel van jouw organisatie namelijk goed is ingericht, en je kunt deze automatisch vullen met jouw potentiele klanten, heb je namelijk een voorspelbare manier om je business te laten groeien.

En bovendien ben je met een goed ingerichte sales funnel ook nog eens uitermate toekomstbestendig. 

Ik leer je er alles over in dit korte blog.

In dit artikel

Sales funnel opzetten. Een complete salesfunnel uitleg
Verschil tussen een marketing funnel en een sales funnel

Waarom ziet een sales funnel eruit als een trechter

Een complete salesf unnel zélf en gemakkelijk bouwen.

Het verschil tussen een marketing en sales funnel

Marketeers spreken vaak in algemene zin van een 'funnel'.

Wanneer je in gesprek bent met een ondernemer (of een sollicitant voor je marketingafdeling) en het onderwerp komt op funnels en verkoopstrategieën, stel hem dan de vraag wat diegene belangrijker vindt. Een marketing of sales funnel en wat de prioriteiten zijn. Krijg je hier geen eenduidig antwoord op? Loop dan weg, stop met praten en ga voor de volgende kandidaat. 

Er is namelijk een wezenlijk verschil aan te merken tussen deze twee. 

In de marketing funnel gaat het toch echt alleen om het creëren van awareness, betrokkenheid en aandacht bij de doelgroep. Iemand die in je marketing funnel beland (door het achterlaten van zijn contactgegevens, of het inschrijven op je mailinglijst) noemen we een lead, potentiele klant.

Bij de sales funnel echter, zorg je ervoor dat deze leads ook daadwerkelijk overgaan tot aankoop van jouw product of dienst.


Er is een wezenlijk verschil aan te merken tussen marketing en sales funnels. Verwar deze twee niet en kies zeker niet voor één van de twee. Maar combineer beide om het proces zo compleet en makkelijk mogelijk te maken.

Waarom ziet een sales funnel eruit als een trechter?

Het antwoord op de vraag waarom funnels als trechter worden gezien heeft een duidelijke reden. 

null

Zoals al vaak is beschreven in artikelen over leadgeneratie, kwalificatie en opvolging, is het juiste de bedoeling dat er een schifting wordt gemaakt van mensen die eigenlijk niet tot je ideale klant behoren, toch geen interesse hebben, of mensen die sowieso geen klant bij je willen worden. De afvloeiing van deze leads blijven halverwege steken. 

Dat kan uiteraard niet mooier worden geschetst aan de hand van een trechter, waar onderin alleen de leads overblijven waar jij daadwerkelijk wat aan hebt. En zij aan jou, dat is nog belangrijker. Win-Win dus, mits je hem goed inricht.


De afvloeiing van deze leads blijven halverwege steken. Onderin blijven de alleen de leads over waar jij wat aan hebt, en andersom. Zo verspeel je elkaar tijd ook niet! Win-Win dus. 

Uit welke stappen bestaat een sales funnel?

Neem in ogenschouw de foto hierboven onder het vorige kopje. We lopen alle stappen stap voor stap langs. Hierna ben jij in staat om een goede en gecombineerde marketing en sales funnel te implementeren in jouw organisatie.

  • Lead-generatie: Genereer zoveel mogelijk leads die je in jouw funnel kunt stoppen. Doe dit door middel van Facebook marketing, Google Ads, of LinkedIn. Uiteraard zijn er ook nog vele mogelijkheden tot het gratis genereren van leads. 
    Besef echter wel dat deze leads nog geen awareness en betrokkenheid hebben getoond bij jouw bedrijf. De vraag is natuurlijk of ze wel zitten te wachten op jouw onverwachte boodschap.
  • Leadkwalificatie: Is jouw lead ook daadwerkelijk jouw ideale klant? Is er voldoende budget? Is de behoefte aan jouw product groot genoeg? Een ideale lead is al geïnteresseerd in jouw product of dienst en heeft op z'n minst één actie uitgevoerd vanuit jouw lead-generatie.
    Tip: Het bellen van leads en hen tijdens een telefoongesprek kwalificeren is eigenlijk de makkelijkste manier. Ofwel tijdens dit gesprek, ofwel tijdens het tweede gesprek (follow up) kun je eventueel al overgaan op het maken van een aanbieding.
  • Aanbieding maken: De volgende fase in je funnel is het maken van een aanbieding voor jouw product. Is dit High-Ticket? Doe dit dan een in call waarin jullie nog eens extra samen kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Hierin bespreek je het aanbod en spreek je af wanneer je uitsluitsel kunt verwachten. Voor low-ticket producten kan in de meeste gevallen een conversie-geoptimaliseerde salespagina volstaan.
  • Leads opvolgen: Het neerzetten van een goed en gestructureerd follow up proces, is onmisbaar. Bel daarom altijd leads na, en spreek tijdens het eerste salesgesprek altijd een opvolgmoment af. Het verhoogt je kansen aanzienlijk.
  • 2e follow up: Samenvattend wat in het vorige punt is benoemd. Belangrijk is wel dat je tussendoor 'warm' blijft bij je leads. Stuur daarom altijd een mail met daarin jouw aantekeningen uit het gesprek en zet eventueel het aanbod netjes en overzichtelijk uiteen. 
    Een dag nadien kun je nog een mail sturen (optioneel) met waarde om jouw expertise omtrent het onderwerp te laten zien. Zo groeit ook nog eens het vertrouwen in jou als persoon. 
    Tip: Zorg dat je tussen de contactmomenten door niet meer dan twee dagen zit. Leads die snel worden opgevolgd en 'warm' blijven bij je, zijn sneller geneigd tot een aankoop. Reken de weekenden niet meer uiteraard.
  • Deal: Deals worden gesloten tussen het 8e en 12e contactmoment. Dit is een statistiek die algemeen bekend is in de sales.
    Overigens is niet zo dat iedereen die tot hier is geraakt in je funnel de aankoop ook daadwerkelijk maakt. Je ziet dit ook aan de trechter (laatste afvloeiing) 
    Dat is jammer, maar helaas. Bedenkt voor jezelf hoelang je het aanbod wilt blijven vasthouden. 
    Tip: Vaak zijn ondernemers geneigd om mensen die in dit moment niet overgaan tot aankoop te schrappen van hun mailinglijst om deze proper te houden. Dit is GEEN goed idee! Sommige leads hebben maanden nodig om over te gaan tot aankoop. Zeker bij een high-ticket aanbod. Wél stopt hier onze eigen handmatige opvolging. Met strakke emailmarketing en de juiste CTA's kunnen we deze leads op een later moment weer aansporen het gesprek weer eens met ons aan te gaan. En het kost geen extra tijd 


Hierna ben jij in staat om een goede en gecombineerde marketing en sales funnel te implementeren in jouw organisatie.

Wij gaan jouw ultra converterende marketing en sales funnel bouwen!

Onze winnende formule

Gratis adviesgesprek

In dit gesprek bespreken we geheel vrijblijvend waar je nu staat, waar je naartoe wilt groeien en welke mogelijkheden er liggen voor jou onderneming. Je ontvangt een marketingplan op maat inclusief een samenwerkingsvoorstel en kostenplaatje.

Inwerkproces

Zodra we een geweldige samenwerking aangaan doorloop jij ons gestructureerde inwerkproces. Zo zijn we binnen een half uur helemaal ready-to-go!

Strategiegesprek

In dit gesprek nemen we de gehele strategie voor de komende maanden door. Dit is jouw persoonlijke online fundament. 

Start campagne

We zijn zover. We lanceren de campagne op basis van de samen met jou opgestelde strategie. De eerste resultaten zijn al na twee á drie dagen zichtbaar.

Bijsturen en optimaliseren

Je bezoekersaantallen nemen toe en je eerste conversies zijn zichtbaar. De samenwerking begint zijn vruchten af te werpen. We analyseren dagelijks en sturen bij waar nodig. Net zolang totdat je jouw doelen bereikt.

Periodieke evaluaties

Jij wilt natuurlijk als geen ander op de hoogte gehouden worden van de voortgang. Je ontvangt maandelijks van ons resultaten rapporten en tijdens onze evaluatie-meetings onderbouwen we de cijfers en plannen we vooruit naar de werkzaamheden en mogelijkheden voor de komende periode. Zo blijf je altijd 'In Controll' 

Onze dienstverleningen

Pakket 1

Facebook en Instagram marketing met maar liefst 6 aanvullende services

Pakket 2

Google Advertising met maar liefst 5 aanvullende services, waaronder SEO Tools.

Pakket 3

Genereer leads via LinkedIn en boek tot wel 30+ verkoopgesprekken per maand in.

Pakket 4

Ideaal voor de startende ondernemer. Scoor de #1 positie in de zoekresultaten!

Boek nu jouw adviesgesprek VOL=VOL

Klik op de afbeelding hiernaast.