Online marketing – De Basics

Dit artikel is bedoeld om inzicht te geven in de belangrijkste begrippen en tools die je nodig hebt tijdens het maken van een online marketing campagne.
Lees dit voordat je begint aandachtig door, je kunt hierin geen stappen overslaan.

Facebook-pagina
Allereerst is het belangrijk om voor je bedrijf een Facebook-pagina aan te maken. Ik zie van verschillende bedrijven dagelijks un pagina voorbijkomen en verbaas erover hoe weinig waardevolle content en informatie deze bevatten. Toch is het van essentieel belang, omdat jou doelgroep door middel van je advertenties 9 van de 10 keer ook op je pagina terecht komt.
Wanneer deze niet uitnodigend genoeg is om over te gaan tot actie, weet je dat er iets mis is. Volg de volgende richtlijnen:

– Duidelijke profielfoto / Banner van jou bedrijf. Beter nog van jezelf, omdat dit een personal touch geeft en het mensen direct als vertrouwder aanmerken.
– Vul alle informatie in bij ‘info’. Zo kunnen je bezoekers alle informatie over je bedrijf vinden die ze willen zonder eerst naar je website te moeten klikken. Gemak dient nu eenmaal de mens.
– 3-5 relevantie posts over jou of je bedrijf. Niet alleen maar berichten die de verkoop van je product benadrukken. Kom niet te needy over.
– Call-To-Action, is al veel vaker benoemd in onze artikelen. Dit is de knop in de banner. Vaak is dit een link naar je webpagina of webshop, maar stel deze wel goed in!

Facebook Business Manager

Om te kunnen adverteren heb je een Facebook Business Manager account nodig.
Binnen dit account kun je verschillende advertentieaccounts aanmaken. Doe dit ook gelijk, want Facebook heeft de vervelende eigenschap wel eens accounts uit te schakelen zonder duidelijke reden. Met advertentieaccount achter de hand kun je zonder problemen door adverteren.

Kortom, een Business Manager is essentieel, want van hieruit beheer je al je advertentieactiviteiten in je online marketing.

Facebook-Pixel

Een Facebook-Pixel is niets minder dan een stukje code op je website of je funnel die de activiteiten die voort komen uit je advertentie registreert. Wanneer je dit niet doet, wordt er geen data bijgehouden en is het onmogelijk om te sturen om de juiste cijfers. Dit willen we ten alle tijde voorkomen dus de installatie van een Pixel is essentieel.

De Promoten-Knop

Meteen maar met de deur in huis vallen, maar gebruik nooit de promoten knop. Dit is een laagdrempelige manier van meer zichtbaarheid creëren, met als effect dat het algoritme van Facebook gaat zoeken naar mensen die alles wat ze tegen komen gaan ‘liken’.
De effectiviteit is 0,0 want meer dan die 100 likes ga je hiermee echt niet komen.

Content Calender

Zeer handig en wij kunnen niet meer zonder. Een handig overzicht wat er binnen jou online marketing strategie op de rol staat voor een bepaalde periode. Met de juiste CRM systemen (veelal betaald) kun je dit ook nog eens volledig automatiseren.

Ken je cijfers

Veel ondernemers en bedrijven onderschatten dit aspect van online marketing. Maar om te bepalen of jou campagne ook daadwerkelijk winstgevend is (daar is het om te doen zeker?) moet je je cijfers kennen. Makkelijker als de volgende voorbeeldberekeningen gaat het niet worden:

Product: Omzet-inkoop-verzendkosten-overige verkoopkosten= Maximale cost per aankoop
Leadgeneratie: Omzet / aantal leads = Maximale cost per lead.

Wanneer je break-even draait op bovenstaande is dat niet erg, je kunt door middel van retargeting en extra data (in een later stadium) dit ruimschoots compenseren, door goedkoper te adverteren en dus meer winst te maken!

Conversiedoelstelling

Binnen de advertentiemogelijkheden van Facebook zijn er verschillende manieren om te aan te geven wat het doel van je advertentie is. Het algoritme van Facebook is een meester in het zoeken naar mensen die het meest passen bij jou doelgroep, je doelstelling en je product/bedrijf.

Zaak is wel om de instellingen goed te zetten. Met conversiedoelstelling bedoel we niks minder als: Verkeer, leads, aankoop, likes, views etc etc.
De meest gekozen doelstelling is zoals het zich al laat raden, namelijk Purchase oftewel Aankoop.
Dit omdat de meeste simpelweg een product of dienst willen verkopen!

Splittesten

Dit is belangrijk, met name bij een jonge pixel die nog weinig data bevat. In het begin zul je onvermijdelijk moeten zoeken naar de beste targeting om jou ideale doelgroep te bereiken. Het begrip splittesten houdt simpelweg in dat er meerdere soorten advertenties gemaakt worden voor één bepaald product. Door goed de data te analyseren kom je steeds meer te weten wat en niet werkt.
Logischerwijs is het een kwestie van opschalen van de goed presterende advertenties en killen van de advertenties die niet presteren.

Retargeting / Lookalikes

En weer mag ik verdergaan over de eindeloze mogelijkheden die de Facebook Business Manager ons geeft.
Door middel van de Pixel data kunnen we retargeting campagnes op gaan zetten. Dit zijn fantastische mogelijkheden. Iedereen die een product verkoopt weet dat een gemiddelde verkoop wordt gerealiseerd tussen het 5de en 12de contactmoment tussen consument en verkoper.

Met retargeting worden mensen die de advertentie al gezien hebben, opnieuw met jou product of dienst geconfronteerd. Je bent al top-of-mind vanwege je eerdere advertentie en herhaalt deze door ze nogmaals te laten zien. Een zeer krachtig en effectief middel.

Met Lookalike Audiences benaderen we mensen die lijken op wat in eerste instantie jou potentiële klant was. Zeker in het begin meer dan de moeite waard, want je gaat mensen bereiken (die veelal ook daadwerkelijk een aankoop doen) waarvan je het niet verwacht. Blijkbaar zitten die toch in jou doelgroep. En Facebook gaat dat voor jou uitvinden.

Verschil tussen chatbots en whatsapp marketing

Kort gezegd, het is oud vs nieuw.
Chatbots zijn een tijdje in de mode geweest, en werken nog steeds prima. Jij hebt een campagne lopen waar mensen bijvoorbeeld een afspraak kunnen inplannen voor een gratis coaching call.
Via de ingestelde chatbot komen mensen in contact met een geautomatiseerde chatserver die vragen stelt, en aan de hand van antwoorden automatisch jou afspraken inpland.

De mogelijkheid is er nu met Whatsapp marketing om hetzelfde te doen. Alleen via Whatsapp kan je je klant steeds persoonlijk maar gemakkelijk benaderen en bouw je een goede band op tussen jou en je klant. Personal feeling is in de markt van tegenwoordig steeds belangrijker.
Whatsapp marketing is dus een zeer mooie en welkome ontwikkeling.

Tips om geen Banned Account te krijgen

Een van de vragen die veel gesteld worden aan onze Agency zijn vragen over een blokkade van de business manager.
Let wel, Facebook gooit advertentieaccounts is er soms zonder geldige reden uit, maar niet altijd.
Raadzaam is om allereerst goed het advertentiebeleid van Facebook door te lezen (te vinden op hun site) en je hier ook echt aan te houden. En verder nog van belang:

  • Zelfde paginanaam als je KVK inschrijving
  • Header en duidelijke profielfoto
  • Alle info ingevuld
  • 10 pagina vind-ik-leuks
  • 3-5 posts over je bedrijf (dus niet alleen je product)
  • Plaats een disclaimer op de landingspagina
  • Vermeldt ALTIJD duidelijk de contactgegevens van je bedrijf
  • Op je webshop ALTIJD: De wettelijk verplichte informatie

Als je bovenstaande strikt naleeft zijn er eigenlijk geen redenen voor Facebook om je advertentieaccount te blokkeren. Wanneer dit onverhoopt toch voorkomt kun je via een net opgestelde mail contact opnemen met support. Vaak wordt je account binnen 2 dagen heropent.

Waar al eerder aan is gerefereerd is het hebben van meerdere advertentieaccount onder één business manager. Wanneer Facebook besluit dat je advertentieaccount toch gesloten blijft, kun je zonder problemen verder op de volgende.

Echter, wanneer je gehele business manager word gesloten is ook dit niet meer mogelijk, maar dan heb je wel hele grove fouten gemaakt. Besef dan ook dat adverteren via één van de meest krachtige tools voor online marketing, er voor jou niet meer in zit!

En,

Onlangs heb ik besloten om voor mensen die vastbesloten zijn hun online marketing grondig aan te pakken, ons groeigesprek gratis aan te bieden.

Na het volgen van deze sessie weet je onder andere:

–       Waar jij nu staat in jouw marketing en salesproces
–       Wat je ervoor moet doen om te komen waar je wil zijn.
–       Hoe je automatisch Leads en klanten gaat binnenhalen
–       Welke strategie van online marketing het beste bij jouw bedrijf past
–       Hoe je jouw lead logisch en emotioneel overtuigt; 
–       En nog meer waardevolle tips 

Ben jij toe aan de volgende stap in jouw business?
Laten we samen kijken hoe we dat voor elkaar gaan boxen > Plan hier je groeigesprek

Of wat denk je van onze ‘Gratis 4-daagse online training’ waarin we jou en jouw business volledig gaan klaarstomen voor het echte werk?
Kom op dan, schrijf je in!