Meest gemaakte fouten met Facebook Ads.

De meest gemaakte fouten met Facebook Ads!

  1. Targeting

Er schuilen veel mogelijkheden in de targeting van een Facebook advertentie maar tegelijkertijd ook veel valkuilen. Veelal zien we bij beginners dat de targeting te breed wordt ingezet (potentieël bereik is groter dan de totale niche) waardoor je ook mensen bereikt die totaal geen relevantie hebben met je product en hiervoor dus geen interesse hebben. Hier gooien mensen onnodig veel geld weg.

Mijn advies is om een doelgroep van minimaal tussen de 50-150 duizend mensen binnen een doelgroep. Met deze grote kun je ongeveer 1,5 – 2 jaar vooruit. Met kleine doelgroepen (10000) ongeveer 2 maanden en vanaf 40000, moet je uitgaan van een rekbaarheid van 6 maanden.
Let wel, dit zijn geen wetenschappelijk onderbouwde cijfers, maar een gemiddelde. Iedere doelgroep is anders en vertoont ander gedrag.

2. Geen gebruik maken van verschillende lagen.

Er wordt geen gebruik gemaakt van verschillende lagen in de targeting.
Dit wil zeggen dat de zogeheten en/en regel niet wordt toegepast. Bijvoorbeeld de fitness niche. Mensen die deze advertentie te zien krijgen moeten interesse hebben in: Sporthelden, MAAR OOK, bekende personen, EN OOK etc etc.
De leeftijd van een doelgroep moet altijd zo breed mogelijk gehouden worden, eventueel kun je dit later aanpassen als de pixel genoeg aankopen / leads heeft geregistreerd.

3. Sturen op emotie, niet op data.

Targeting is heel belangrijk bij een nog jonge pixel, daarom ook het klemmende advies om eerst te gaan werken met gedetailleerde en gespecificeerde doelgroepen. Wanneer de pixel voldoende data heeft verzameld gaat FB zelf aan de slag met jou targeting (wordt dus steeds makkelijker) en kan de doelgroep ook steeds groter worden.

Leer de data van de FB pixel ook daadwerkelijk te begrijpen en te analyseren. Ga bij beslissingen ook alleen maar uit van data, en niet meegaan met emotie.

4. Advertenties worden te snel uitgezet.

Ads worden soms te snel uitgezet. Facebook heeft nu eenmaal de tijd nodig om de advertenties te optimaliseren. Net als in iedere business hebben ook wij te maken met goede en slechte dagen, ook in een goede tot zeer goede maand. Ga hierbij altijd uit van een gemiddelde, en het advies is om advertenties sowieso drie dagen minimaal te laten lopen.

5. Advertenties worden ingezet zonder doel.

Sommige advertenties worden ingezet zonder doel. Er is niet nagedacht over de opbouw van de advertentie.

Want: mensen zitten tenslotte niet op Facebook om te kopen, maar om te connecten met vrienden en familie.

Daarom met adverteren: Pak de aandacht met een pakkende headline, benoem de benefits van een product (de koopemotie van mensen is: niet de eigenschappen, maar het voordeel / gemak van het product dat wordt gekocht.) en sluit af met een duidelijk Call To Action (knop ‘shoppen’)
Zorg bij het adverteren voor een duidelijke strategie: bij resultaat X is vervolgstap… bij resultaat Y is vervolgstap….. etc etc.

Wil jij deze meest gemaakte fouten met Facebook ads vanaf nu voorkomen en je voorbereiden op een onverslaanbare online business?

Bekijk hier onze gratis 4-daagse training.

En,

Onlangs heb ik besloten om voor mensen die vastbesloten zijn hun online marketing grondig aan te pakken, ons groeigesprek gratis aan te bieden.

Na het volgen van deze sessie weet je onder andere:

–       Waar jij nu staat in jouw marketing en salesproces
–       Wat je ervoor moet doen om te komen waar je wil zijn.
–       Hoe je automatisch Leads en klanten gaat binnenhalen
–       Welke strategie van online marketing het beste bij jouw bedrijf past
–       Hoe je jouw lead logisch en emotioneel overtuigt; 
–       En nog meer waardevolle tips 

Ben jij toe aan de volgende stap in jouw business?
Laten we samen kijken hoe we dat voor elkaar gaan boxen > Plan hier je groeigesprek