iOS 14

Stappenplan voor het adverteren ná iOS 14.5 update.


“We believe users should have the choice over the data that is being collected about them and how it’s used. Facebook can continue to rack users across apps and websites as before, App Tracking Transparency in iOS 14 will just require that they ask for your permission first”. -Tim Cook, CEO van Apple.
Juist...En toen kwam Apple…. - - - - Maar wat betekent dat nu precies?


Voortaan zal iedere gebruiker van een iPhone die is uitgerust met de iOS 14 software van Apple een melding krijgen met de vraag of ze toestemming geven om hun activiteiten binnen bepaalde apps te meten. Activiteiten die normaal gesproken worden gemeten met de Facebook Pixel zoals we die al jaren kennen. Dit geldt overigens niet alleen voor Facebook, maar ALLE platformen die op welke manier dan ook conversie metingen doen!        Ook Google zal eraan moeten geloven al stellen programmeurs dat de gevolgen daar minder zullen zijn omdat hier minder gewerkt wordt met code-tracking! Daarbij moeten worden aangetekend dat gebruikers voor iedere app die ze gebruiken kunnen zien waar software-ontwikkelaars hun gegevens voor gebruiken, en vooral waarom.

Wat heeft dit precies voor gevolgen?

1. Facebook verwacht minstens 60% omzetverlies uit de bestaande campagnes van adverteerders! Met de eigen data heeft Facebook dit laten uitrekenen. Dit betreft overigens exclusief de adverteerders die maatregelen nemen tegen de verstrekkende gevolgen.

2. Apple blokkeert tracking vanuit externe servers, tenzij hier toestemming voor is verleend. Dit betekent dus dat wanneer iemand via jou Facebook Ad klikt op je link en op je website terecht komt, dit niet te meten is! Facebook gaat ervanuit dat ongeveer 90% van de gebruikers de tracking zal blokkeren. Wanneer gebruikers wel willen dat hun gegevens kunnen worden gebruikt door externe partijen moeten ze hiervoor expliciet toestemming geven in de instellingen van Safari, de standaardbrowser op Apple Devices.

3. Wanneer een gebruiker wél toestemming geeft, mag Facebook de data maar 7 dagen bewaren. Dus je kunt maar 7 dagen terug met retargeting Dit is in zekere zin op te lossen wanneer je gebruik maakt van de de Conversion API van Facebook.

4. De resultaten van advertenties die worden geplaatst voor Audience Network worden compleet zinloos. Dit betekent dat je adverteert in apps of websites. Omdat Facebook niet meer kan tracken ga je hiermee mensen bereiken voor wie je advertentie compleet irrelevant is. Dit komt zoals je zelf wel kunt bedenken je resultaten niet ten goede!

5. Ingewikkelde site-maps met meerdere domeinnamen kunnen in de praktijk nog wel eens voor problemen zorgen. Per domeinnaam kun je 1 advertentieaccount runnen.

Wat kunnen we concreet doen tegen de iOS update?

Verifieer je domein

Het verifiëren van je domeinnaam is verplicht. Iedereen die adverteert en mensen naar een website stuurt moet het domein verifiëren in de Business Manager van Facebook.

Hoe verifieer ik mijn domeinnaam?

1. Ga naar je Business Manager
2. Vanuit de Business Manager klik je links in het menu op ‘Bedrijfsinstellingen’.
3. In Bedrijfsinstellingen ga je naar ‘Merkveiligheid’ en kies voor het kopje ‘Domeinen’.
4. Klik op de blauwe knop ‘Toevoegen’.
5. Hier kun je op drie verschillende manieren je domein verifiëren!
DNS TXT-record 1. Meld je aan bij je domeinprovider en ga naar het gedeelte met DNS-records.

2. Voeg het TXT-record vanuit Facebook toe aan je DNS-configuratie

3. Voeg @ toe in het host veld (wanneer dit vereist is door je provider)

4. Wacht tot de wijzigingen in je DNS-configuratie zijn uitgerold naar de domein servers van je website en druk op ‘Verifiëren’ in Facebook Business Manager.

HTML-bestandsupload 1. Download het HTML verification file wat je terugvindt in Facebook Business Manager als je voor deze optie kiest!

2. Upload dit bestand naar de rootmap van je website

3. Bevestig dat je dit bestand hebt geupload door op de link te klikken die Facebook weergeeft in het overzicht

4. Druk op ‘Verifiëren’.

Meta-tag verification 1. Voeg de meta-tag die Facebook in het dikgedrukt weergeeft toe aan de sectie van je website.

2. Bevestig vervolgens dat de meta-tag op je website staat door je website te bezoeken en controleer of de meta-tag in de sectie van je website staat. 3. Staat alles goed? Druk op ‘Verifiëren’ in Facebook.

Lijken de eerder genoemde opties net ‘abracadabra’ voor jou en/of beheer je jouw website niet zelf? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je hierbij helpen. 


Verifieer je conversie-gebeurtenissen

De volgende stap is om jouw standaard en/of aangepast conversie gebeurtenissen te verifiëren. Wanneer je dit niet doet kun je deze niet meer in jouw campagnes gebruiken. Reden genoeg dus om hier wel even aandacht aan te besteden. Door te verifiëren geef je aan Facebook de exacte conversie gebeurtenis waarvoor je wilt optimaliseren. De update van Apple zorgt ervoor dat je nog kunt werken met maximaal 8 conversie gebeurtenissen, waar dit er vroeger ongeveer 20 waren. Geen paniek, 8 is meer dan zat voor 98% van de ondernemers die adverteert of Facebook. Stappenplan

● Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’ in de BM.

● Ga vervolgens naar ‘Gebeurtenis Beheer’

● Hier kies je voor ‘Meting van verzamelde gebeurtenissen’

● Vervolgens ‘Web Gebeurtenissen configureren’

* Kies een domein, en klik op ‘Gebeurtenissen bewerken’.

* Klik vervolgens op ‘Bewerken’ .

In dit scherm kun je zowel je aangepaste als standaard conversie gebeurtenissen configureren en toevoegen aan je domein. Facebook zal waarschijnlijk al de meest voor de hand liggende gebeurtenissen voor jouw business hebben toegevoegd

Zaak om deze enkel even na te lopen en zodra je zeker weet dat je deze gaat gebruiken kun je ze gewoon laten staan.

Facebook Conversion API installeren.

Iedereen die al heeft gewerkt met Facebook advertenties kent ongetwijfeld de Facebook Pixel. Met de pixel kun je data verzamelen over het gedrag van de bezoeker vanuit Facebook die op jouw website surft. Door de Apple update moet een gebruiker van een iOS toestel toestemming geven voor het tracken van deze gegevens. Natuurlijk, er zal maar een heel klein deel zijn die dit effectief doet.

Met de Conversion API kun jij zelf (via je eigen server) data verzamelen die voorheen werd verzameld door de Facebook Pixel. Met dit systeem omzeil je cookies, en dus de tracking blokkade die de iOS update met zich meebrengt. Groot voordeel is, eventuele andere updates kunnen pijnloos worden doorgevoerd. Zo kunnen we tóch de prestaties van onze campagne blijven meten zonder verstoringen, en zelfs binnen de richtlijnen van de AVG. Stappenplan Er kleeft echter wel een nadeel aan (zoals gebruikelijk) Het instellen van de Facebook Conversion API vereist technische kennis en is best ingewikkeld.

Ik ga een dappere poging wagen het goed uiteen te zetten.

● Geef je website maker de opdracht om de Conversion API te plaatsen (hé slim)

● Gebruik derde partijen voor een directe koppeling zoals: Segment, Leadsbridge etc etc

Uiteraard kan het ook handmatig

● Ga in de BM naar > Gebeurtenis Beheer!

 ● Klik op ‘Gebeurtenissen toevoegen’ en selecteert ‘De Conversion API gebruiken’

 ● Druk 2x op Volgende en dan op ‘Instellen’

● Nu krijg je twee opties. Er zijn partner integraties beschikbaar voor platformen als Wordpress en Woocommerce. Daar kun je de stappen volgen en wordt de API eigenlijk als vanzelf voor je geïnstalleerd.

● Je kunt de code ook handmatig installeren. Facebook geeft dan aan wat je moet doen

● In dit geval raad ik toch aan om dan even een website ontwikkelaar in de arm te nemen.

Test je installatie

Wat nog wel van belang is, is na de installatie het testen van de API, of deze ook werkelijk goed staat en of hij de activiteit ook trackt.

● Ga naar Gebeurtenis beheer > Pixel

● Voeg in de payload van je server test_event_code toe aan de gebeurtenis die je wilt testen. In wordpress staat dit in de App ‘Pixel Your Site’ op de tweede pagina onder ‘Test event code

● Verstuur de payload. Als de payload correct wordt ontvangen, krijg je dat op dit scherm te zien.

● Vervolgens voer je de Website-URL in bij ‘Gebeurtenissen testen’. Wanneer je je eigen website bezoekt, is er dus daadwerkelijk activiteit.

● Bekijk het testscherm van je Pixel. Je recente activiteit is nu ontvangen

Of wij je kunnen helpen?

Bekijk dan deze pagina eens.