Doelgroep en targeting onderzoeken

Vindt je ideale doelgroep en targetingopties

Stappenplan voor het identificeren van je online klanten.

Identificeer je ideale doelgroep

Om te komen tot een gedetailleerd overzicht van targeting-opties binnen Facebook is vooronderzoek van groot belang.  

Hiervoor dien je simpel eerst je ideale doelgroep te identificeren. Wie zijn je klanten op dit moment? Wat hebben al je klanten met elkaar gemeen?

Het enige wat telt na het lezen van dit artikel is dat je in staat bent om je doelgroep precies te bepalen. Je hebt deze informatie hard nodig voor het adverteren in zowel Facebook als Google.

Met Online Marketing heb je de mogelijkheid dat jij exact kunt bepalen wie jouw advertenties te zien krijgen. Naast leeftijd, geslacht, locatie kun je namelijk ook jouw doelgroep bepalen op basis van interesses. Leuk hé?

Voordat jij dus gaat starten om je advertenties aan te maken, is het vooraf van belang dat jij exact kunt vertellen wie je doelgroep is.

Hoe meer en hoe specifieker je hier van weet, hoe beter je ze kunt targeten binnen je uiteindelijke campagnes.

In het recente verleden had Facebook een mooie tool: Doelgroepstatistieken.
Deze tool is echter niet meer beschikbaar waardoor het binnen Facebook zelf lastig is om informatie op te zoeken over bijvoorbeeld de groottes van bepaalde interesses, of de 'following' op bepaalde pagina's. Met de tool Ad Intelligence kunnen we een deel van deze functies overigens nog wel gebruiken.

Onze methode voor het identificeren van de doelgroep

  • Maak een vijftal onderwerpen. Denk hierbij aan: Wie zijn de sterren en helden van mijn doelgroep, Wat leest mijn doelgroep, op welke plaats bevindt mijn doelgroep zich, wat doet mijn doelgroep in zijn vrije tijd, Welke software gebruiken ze, Welke winkels bezoeken ze, Welke sport of locatie komen ze etc etc..
    Deze onderwerpen hoe je als hoofdonderwerp en dus als leidraad voor je strategie
  • Bepaal de demografische gegevens van je doelgroep: Leeftijd, geslacht, locatie, werk, gedrag etc etc.

Praktijkvoorbeeld:

Je hebt een voetbalschool in Rotterdam waar je met jonge en succesvolle talenten wilt werken aan het bereiken van de top.
Wat zouden dan mogelijke targeting opties zijn:

Helden: Messi, Ronaldo, Lewandowski, Memphis, Frenkie de Jong, Wijnaldum

Sport: Voetbal, voetbalscholen, talentontwikkeling
Merken: Nike, Adidas, Lacoste
Boeken: Biografieën van Kluivert, Derksen, Van Gaal, Boskamp, Gijp!
Locatie: Rotterdam en omstreken.

FB pagina: AFC Ajax, Feyenoord Rotterdam, PSV Eindhoven, KNVB, Sparta Rotterdam, Excelsior Rotterdam, Fanpages van verschillende sterren.


Zoals je kunt zien heb je hier in een handomdraai al verschillende mooie targeting opties voor bij zien komen. Op Facebook kun je namelijk je advertentie specifiek richten op de volgers van bijvoorbeeld Frenkie de Jong, of de volgers van de FB pagina van bepaalde voetbalclubs.
De kracht van verschillende onderwerpen gebruiken en te testen is dat je daarmee vanzelf inzicht gaat krijgen in het onderwerp dat 'hot' is bij je doelgroep.

Doelgroep identificeren met 'Facebook Suggesties' 

Wanneer je gaat starten met het bouwen van je advertentiecampagne binnen Facebook Business Manager, kom je voordat je de daadwerkelijke advertentie gaat maken in het kopje 'Gedetailleerde targeting.' (zie afbeelding)

null

Wanneer je op het vergroot glas klikt bij: Gedetailleerde targeting en je typt een woord in wat te maken heeft met jouw doelgroep krijg je tot wel 25+ onderwerpen en targetingopties die Facebook voor je verzint. Deze kun je dan makkelijk toevoegen aan je lijst van onderwerpen.
Aan de rechterkant van de kolom bevind zich de informatie over je doelgroep. Wat is het geschatte bereik, wat zijn je resultaten per dag etc etc.. 

Target je aangepaste doelgroepen.

Een erg mooie en handige manier om snel met je ideale doelgroep in beeld te komen is door aangepaste oelgroepen te maken. Er zijn twee verschillende soorten aangepaste doelgroepen:


  • Vergelijkbare doelgroepen op basis van websitebezoekers, bezoekers van je webinar, leads in facebook, klantenbestend (CSV) etc etc. Facebook zoekt dan mensen die lijken op mensen uit deze gegevens. 
  • Aangepaste doelgroep: Mensen die al interesse hebben getoond in je bedrijf of product. Je kunt een doelgroep maken van je klantcontacten, websiteverkeer of mobiele app.
    Je kunt dus heel handig re-targeten op basis van mensen die al wel op je website zijn geweest, maar bijvoorbeeld nog geen gewenste actie hebben uitgevoerd.
    Erg handig, want vaak volgt een verkoop van een product pas binnen het 5e tot 12e contactmoment. 
    null
  • Zie hierboven hoe dit precies in zijn werk gaat.
  • Facebook Business Manager > Alle tools > Doelgroepen > Maak een aangepaste doelgroep> Kies je Bron > Maak doelgroep aan op basis van je Pixelgegevens. 

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Voorkom veelvoorkomende fouten en bekijk deze pagina eens!