Hoe bepaal ik mijn online doelgroep?

Het bepalen van je online doelgroep. Het lijkt makkelijk, maar is het verre van.
Zonder duidelijk beeld van je online doelgroep is Facebook Advertising namelijk onbegonnen werk.
Gaandeweg zal je er achter komen wat wel en niet werkt, maar je hebt dan al een hoop tijd en geld verloren aan mislukte advertenties.
In mijn gesprekken met ondernemers heb ik dit ook vaak als reden gehoord dat ze hun online marketing op een zijspoor hebben gezet. Zonde natuurlijk, maar een goede voorbereiding is het halve werk.

Vind je online doelgroep

Begin hier, als jij klaar bent je bedrijf naar het volgende niveau te tillen!

Iedere ondernemers moet denken vanuit zijn klant. Dat is namelijk degene die jij met jou product of dienst wilt helpen. Welk probleem ga jij voor die klant oplossen, of welk plezier gaat de doelgroep hebben van jou product?
Als je deze vraag al zonder aarzelen kunt beantwoorden ben je al op de goede weg.
Je weet immers waar jou doelgroep mee worstelt, en hebt de oplossing om dit te verhelpen.

Onderverdelen in subgroepen.
Dit is een breed begrip, want het is namelijk niet bij iedere doelgroep nodig. Een ideale grootte is in mijn ogen vanaf 1000 bereikbare personen.
Maar sommige doelgroepen zijn soms zo groot dat het tot 10 miljoen mensen reikt. Deze mensen zijn nooit allemaal hetzelfde en hebben onderling sterke verschillen in behoeftes. Wel is er vaak één specifieke interesse identiek, waardoor ze toch in dezelfde doelgroep zouden kunnen vallen.

Specifieke targeting is toch nodig, omdat je anders teveel budget verspeelt aan mensen voor wie jou advertentie niet relevant is. Het plan is dus om de doelgroep te verkleinen. Dit klinkt tegenstrijdig, maar wanneer je jou doelgroep verkleint met méér relevante interesses is de kans aanzienlijk dat jou advertenties alleen worden getoond aan mensen voor wie deze ook daadwerkelijk relevant is. Dit bespaard grofweg geld, en behaald een hogere conversie omdat je potentiële klant als ‘warm’ is.

Voorbeeld:
Veel mensen hebben een passie voor huisdieren, logischerwijs is het voor iedereen anders welk soort huisdier dit is.
Grote winkelketens voor dierenbenodigdheden (dus voor alle soorten dieren) zullen veel volgers hebben op Facebook en Instagram.
Alle klanten van deze winkelketen hebben één interesse gemeen. Namelijk die van hun favoriete dierenwinkel.

Maar stel: Jij verkoopt een artikel die is bedoeld voor knaagdieren. Is het dan relevant om die advertentie te laten zien aan een hondenbezitter? Snap je het belang van doelgroepverkleining?

Note: Wanneer jou advertentiecampagne is gericht op ondernemers in het algemeen (ongeacht welke branche) is doelgroepverkleining weer een stuk minder relevant.

Samengevat

Stel samengevat de volgende vragen over je online doelgroep, en doe hier specifiek onderzoek naar:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Functie
  • Interesses
  • Behoefte
  • Waarom willen ze jou hulp

 Voor een zakelijke doelgroep:

  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Plaats
  • Product
  • Omzet
  • Soort bedrijf
  • Interesses
  • Behoefte
  • Waarom willen ze jou hulp

Op welke van de volgende manier kun je jou doelgroep het makkelijkst bereiken?

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Email marketing
  • Overig (bijvoorbeeld als je al een klantbestand in je CRM hebt)

Aan de hand van bovenstaande criteria kun je gericht opzoek naar de juiste targeting (bereik van je doelgroep) binnen Facebook en alle andere mogelijkheden.

Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt, maar de grootte van je doelgroep is essentieel voor het goed kunnen inzetten van online marketing. Leg hier dan ook de focus op tijdens je onderzoek en gebruik hiervoor de vele mogelijkheden in de Facebook Business Manager.

Hulp nodig?
Bekijk onze ‘Gratis 4-daagse training’, en maak van jou business, een onverslaanbare business!