Look a Like Audiences, werken niet meer na iOS 14!

Het nieuwe Facebook adverteren ná iOS 14.5 update


En dat klopt! LAL waren een briljant advertentie targeting middel in de tijden dat het werkte. Maar de Apple update iOS 14,5 heeft ‘The Game’ voor ons als marketeers drastisch verandert.

Zo zijn er nogal wat veranderingen geweest bij (met name Facebook) de afgelopen jaren. Denk bijvoorbeeld aan het machinaal leren van het algoritme, maar ook het meer gesloten houden van het platform.
Wat bovendien opvalt is dat de CPC/CPA kosten door het dak reizen. Vaak zelfs terwijl marketeers de stappen hebben doorlopen die Facebook aanraad om jezelf krachtig te wapenen tegen iOS.

Allemaal zaken die invloed hebben op de relevantie van je advertenties en met name je target-strategie. Het probleem zit hem vaak niet meer in het uiterlijk van de advertenties, het aanbod of wat dan ook. Tegenwoordig moet je in de meeste markten simpelweg met een goede ad copy komen om überhaupt rendement te behalen. Doe je dit niet ben je bij voorbaat kansloos. Klinkt hard, maar is de kille realiteit van 2021.

Het probleem is het algoritme. Althans probleem, mits je je strategie hier niet op aanpast. Waar zaken als ‘Look a Like Audiences en brede targeting vroeger in de test-fase data-gedreven hielpen om op de juiste doelgroepen in te zetten, is dat na de intrede van iOS 14 wel anders. Cookie-gegevens kunnen sowieso niet langer worden opgeslagen dan 7 dagen.

Logisch gevolg hiervan is dat het ‘leren’ dus weinig nut meer heeft. Nu bestaat er een vrij simpele oplossing voor. Ik raad je aan deze dan ook direct toe te passen binnen je eigen campagnes. Sinds wij dit doen voor onszelf én onze klanten behalen we zelfs bétere resultaten dan voor iOS.


Interesse-targeting. En ja, dit mag in eerste instantie best breed zijn. Maar wel uitgesmeerd over meerde ad-sets. Zo kun je namelijk wel de data grondig analyseren en kijken hoe dicht je op het vuur zit. Wanneer je na een dag of drie dan de slecht presterende uitzet, maar toch horizontaal wilt schalen, adviseer ik om een copy-paste te maken van je best presterende interesse en hier door middel van een doelgroep verkleining een extra interesse aan toe te voegen.

Zo zet je de piramide in een andere volgorde op. Maar ben je wél Apple de baas

Heb je hulp nodig bij je nieuwe strategie of wil je simpelweg eens sparren over de nieuwe weg die je bent ingeslagen? Laat het mij weten. Ik help je graag verder. Samen kijken we waar je staat en wat je nu nodig hebt!