Google Shopping Advertenties

Wat zijn Google Shopping Advertenties

Google Shopping advertenties zijn een onderdeel (mogelijkheid) van het adverteren binnen de zoekresultaten van Google.
Je herkent het wel. Je zoekt op Google naar een bepaald product en nog bóven (of naast) de zoekresultaten uit traditionele Search-Ads komen verschillende websites naar boven waar je dit product kunt kopen.

Ook bestaat er de mogelijkheid om het ‘kopje’ Shopping aan te vinken om deze lijst verder uit te breiden.
Dit is bedoeld voor mensen die een echt op zoek zijn naar een bepaald product en via Google op een webshop terecht willen komen die dit product verkoopt.

Concluderend zijn Google Shopping advertenties voorbehouden aan webshops, die hun gerichte bezoekersaantallen willen verhogen via product advertenties in Google.
Deze kunnen een enorm bereik creëren tegen relatief lage kosten.

Belangrijk voordat je begint met het adverteren op Google Shopping is het gereed maken van je webshop voor Google Shopping Advertenties. 

Websitestructuur

Ook hier is je websitestructuur weer van groot belang. Zoals de meeste webwinkel eigenaren wel zullen begrijpen is het zaak om alle producten die je aanbiedt, te plaatsen in een juiste hoofdcategorie. 
Je bezoeker moet via deze categorie makkelijk op sub-categorie kunnen zoeken.

Een voorbeeld: (Hoofdcategorie) Hond > (Subcategorie) Hondenmand > Product.

Dit dien je voor al je categorieën duidelijke en gestructureerd in je webshop te hebben staan. 

Google Merchant Center

Met Google Merchant center kun je alle producten en productinformatie uploaden naar je Google Ads omgeving. 
Hoe je dat precies doet, lees je hier

Succes met Google Shopping Advertenties

Op een zelfde manier als bij de Google Search Advertising methode, analyseren we weer eerst de website op structuur, winstpakkers en best-sellers.

Aan de hand hiervan bepalen met de campagnestructuur.
Gaan we Long-Term met een strategie op basis van je websitestructuur, of gaan we ons focussen op de omzetmakers?

We analyseren jouw huidige gegevens en adviseren ons plan. Hierin is het belangrijk dat jij de uiteindelijke keuze maakt.

De landingspagina’s van je producten worden onderworpen aan een kritische conversie-check.
Aangezien je veel nieuwe bezoekers uit Google gaat ontvangen met koop intenties, dient jouw pagina uiteraard wél conversie geoptimaliseerd te zijn.

Bij Google Shopping Advertenties is het van het grootste belang om te blijven optimaliseren met je product-feed. Je kunt dit automatisch laten doen door het Merchant Center. Google haalt dan dagelijks je huidige assortiment op. 

Wat levert het je concreet op:

  • Gerichte bezoekers die op zoek zijn naar jouw product(en)
  • Hogere conversies dan uit ‘Interest Based’ Platformen
  • Kosten zijn beheersbaar



Stappenplan Google Shopping Advertenties

Analyseren webshop. Staan al jouw producten goed gerangschikt in categorie > subcategorie > product?

Instellen en koppelen van Analytics, Search Console en Merchant Center. Zo kunnen we direct aan de slag met de advertenties voor jouw producten en hebben we alle tools in handen om analyses te maken over de voortgang!
Zoekwoordenonderzoek. We voeren een gedegen zoekwoordenonderzoek uit en rangschikken deze op relevantie voor jouw producten. Met Google Shopping advertenties maakt Google zelf al een selectie voor targeting, op basis van de gegevens uit de productfeed.
Campagnes live zetten. Zodra alle essentiële stappen zijn voltooid en jouw product pagina's voldoen aan de eisen voor conversies, gaat de campagne live en gaan je verkopen lopen. 
Analyseren en bijsturen. Op basis van de meest belangrijkse cijfers (Cost per Click en Omzet) maken we een analyse en sturen bij waar nodig. Aan de hand van ons 'Google Verified' stappenplan behalen we altijd de gewenste resultaten.

Wat wij voor je kunnen betekenen?

Bekijk dan deze pagina eens!