Er bestaat nogal wat onduidelijkheid als het gaat over de vorm van advertenties. En wat is nu eigenlijk de perfecte online advertentie?
Een belangrijk gezegde is: Een foto zegt meer dan duizend woorden. Dit is in essentie waar, maar een video zegt op zijn beurt meer dan duizend foto’s.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Content-marketing-1024x768.png

Je raad het al. Onze voorkeur gaat sterk uit naar het maken van advertenties met video’s. Naast de gebruikelijke indeling van je ads: Stopper, pijn of plezier, aanbod, call to action, is je visuele weergave minstens net zo belangrijk en misschien wel het belangrijkst.

Mensen zijn immers visueel ingesteld, en door middel van krachtige visuele aspecten in je advertentie trek je makkelijker de aandacht en geeft het je de mogelijkheid om in korte tijd (max. 55 seconden) duidelijk te maken welk probleem het product gaat oplossen voor je doelgroep.

Er zitten wel een paar eisen aan een goede advertentie. De weergave mogelijkheden van Facebook zijn ingericht op de tijdlijn van mensen die scrollen, dus je video moet voldoen aan bepaalde richtlijnen. Mocht je je hier niet aan houden, bestaat de kans dat je video niet of niet volledig weergegeven word, en dat is het tegenovergestelde van wat je wenst te bereiken.

In dit artikel leg ik je een aantal belangrijke zaken voor waar je rekening mee dient te houden. Ze lijken simpel, maar je zou de mensen die dit overslaan de kost eens moeten geven.

  • Verzamelen van genoeg content
    Er is genoeg gratis content te vinden op internet, maar de meeste mensen (godzijdank) prefereren eigen content boven gratis content die van het internet geplukt is. Een richtlijn die ik je kan geven is om genoeg content te hebben voor maken van twee verschillende video’s. Zo kun je goed testen wat wel en niet werkt.
  • Kies je de juiste achtergrond muziek.
    Een zeer onderschat onderdeel van de video. Hangt natuurlijk volledig af van je doelgroep, maar als je bijvoorbeeld een promotie maakt voor een boekhoudkantoor, is het onlogisch, aanstootgevend, en afschrikwekkend als daar een knallend nummer van pakweg Rammstein onder hangt. Met de zoekterm’ copyright free music’ kun je op YouTube al een heel eind uit de voeten. Gebruik dit ten alle tijde, je wilt geen claim aan je broek.
  • Formaat maximaal 1600×1600, niet langer dan 55 sec.
    Als je tevreden bent met bovenstaand verzamelde content, kun je aan de slag. Eerder heb ik al gerefereerd aan de weergave op de tijdlijn, het is dus belangrijk dat de video een maximale (ideale) grootte heeft van 1600×1600.
    Om de aandacht niet af te leiden van jou potentiële klant, mag je video niet langer dan 55 sec. duren. De online aandacht verdwijnt namelijk snel.
  • Focus je op de eerste 3-5 seconden.
    Omdat zoals gezegd de online aandacht van mensen snel voorbij is, is het nodig om je te focussen op de eerste 3-5 seconden van je video. In deze seconden moet precies duidelijk zijn wat het product is, en bij voorkeur ook welke probleem het oplost of welk plezier het oplevert. Gebeurt dit niet, verliest iemand zijn aandacht en zal verder scrollen. Deze potentiële klant is afgehaakt.
  • Gebruik opvallende teksten en een duidelijke Call-To-Action
    Bouncing noemen ze dat. Dit zijn kleine tekstblokken die springend de video inkomen en die een benefit benoemen. Dit triggert de aandacht en is lekker opvallend. Aan het eind van de video plaats je een duidelijke Call-To-Action, waar je schaarste creëert, een onverslaanbare aanbieding doet, en de klant aanzet tot kopen. Gebruik bij voorkeur als afsluiter het logo van je bedrijf.
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is shopping-bags-4057173_1920-1024x721.png

Klinkt het een beetje als abracadabra, of is er simpelweg geen tijd om zelf de video-advertenties in elkaar te zetten?
Geen nood, er zijn genoeg mogelijkheden om dit uit te besteden.
Via websites en platformen als Fiverr en UpWork zijn er talloze marketeers die dit graag doen. Het is een goedkope en zeer efficiënte oplossing!

Waar moet je opletten tijdens het uitbesteden op één van deze platformen?
*De marketeer moet een score hebben van 4,8 of hoger en minimaal 100 reviews.
*Bedrag per video mag niet hoger zijn dan €35,- (of je moet speciale wensen hebben, maar dan mag je ook kritisch zijn naar hen)
*Contact minimaal 6 marketeers
*Kies hiervan de beste twee uit

Aangezien de meeste marketeers leven in landen als India, Pakistan etc, is communicatie van essentieel belang.
Let daarom op het volgende:

  • Zorg dat je voorbeelden beschikbaar hebt
  • Communiceer duidelijk het doel waarvoor de video moet worden ingezet
  • Stuur de link mee (indien mogelijk) naar de productpagina
  • Niet langer dan 55 sec
  • Stuur het logo van je bedrijf mee (en eventueel de website)
  • Text en script in duidelijk engels opsturen. Dit voorkomt fouten
  • Benadruk data de eerste 3-5 seconden van de video het belangrijkst zijn
  • Marketeer mag creatief zijn, maar onder voorwaarden dat de video goed converteert.

Middels dit artikel hoop ik dat je een duidelijk beeld hebt gekregen van hoe een perfecte online advertentie eruit dient te zien.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen, of hoe wij de perfecte advertentie neerzetten?
Bekijk hier onze ‘Gratis 5-daagse training

Hierin warmen we jou volledig op om van je business, een onverslaanbare business te maken!