Zo maak je de perfecte online advertentie

Hier moet je perfecte advertentie aan voldoen.

Waaruit bestaat een perfecte advertentie?

Stopper

Bedankt dat je altijd moet uitgaan van het doel: Jouw potentiele klant moet stoppen met scrollen om jouw tekst te lezen. Zorg daarom voor een sensationele eerste 2 zinnen van je advertentietekst.

Houdt in je achterhoofd dat mensen altijd op zoek zijn naar sensatie. Welke 'sensatie' vorm kun jij toepassen als het gaat om jouw advertentie? Benoem een opvallende situatie of een bijzonder resultaat, van bijvoorbeeld jouw product.

Pijn of plezier

Nu is het tijd om dieper in te gaan op de inhoud van je boodschap. Beschrijf je tekst altijd in verhaalvorm. Mensen houden ervan om content te consumeren die is geschreven in verhaalvorm. Dit houdt de aandacht makkelijker vast, zorgt voor herkenning.

Schrijf een verhaal van een probleem dat door jouw product of dienst is opgelost, of iemand die er enorm mee geholpen is van zijn oude situatie naar zijn nieuwe situatie. 

Aanbod

Vanuit je verhaal kun je makkelijker een bruggetje maken naar je aanbod. Organiseer je een webinar? Vertel over de inhoud ervan. Verkoop je een product of dienst? Beschrijf de voordelen van je product als mensen dit aanschaffen. 

Call to action

Roep je lezers op om de gewenste actie te ondernemen. Zoals het doorklikken naar je pagina, inschrijven voor een webinar of het achterlaten van gegevens om ze vervolgens te kunnen opvolgen. Het is overigens altijd een goed idee om de link naar je landingspagina ook minimaal een, of zelfs twee keer in je advertentietekst te vermelden. 

Opbouw van de perfecte advertentie.

  • Headline: Kort, simpel, aandacht trekken
  • Waardepropositie / Lead magnet: Welk gevoel krijgt iemand als je bij jou kopen?
  • Afbeelding / video: Opvallend, Helder, Kort en Krachtig
  • Social Proof: Mensen kopen eerder als andere dat ook doen
  • Schaarste & CTA: Deadlines en schaarste zorgen dat mensen sneller zullen klikken
  • Emoji's: Om meer kracht en gevoel achter het verhaal te zetten.

Video of afbeelding?

Facebook hanteert sinds enkele jaren de mogelijkheid tot 'Dynamisch advertentiemateriaal.'

Dit wil zeggen dat je in één advertentie meerder ad-creatives kunt testen. Je voegt simpelweg verschillende teksten, afbeeldingen, video's toe en kiest uit de verschillende CTA opties die van toepassing kunnen zijn op jouw product.

Uit de recente cijfers die Facebook heeft gepubliceerd converteren goed ingezette en professionele video's tot wel 70% beter dan afbeeldingen.

De vraag die gesteld is in de titel van deze paragraaf kun je dus makkelijk beantwoorden. Toch is het altijd raadzaam om ook meerdere video's en toch ook afbeeldingen naast elkaar te testen.

Zoals gezegd maakt Facebook met Dynamisch advertentiemateriaal voor ons de beste keuzes wat betreft budgetverdeling. De best presterende combinaties worden dan het meest getoond.  

Waar moet je op letten bij het maken van video's?

  • Zorg voor goede kwaliteit beeld en geluid
  • Maak het videoformaat 1600x1600 pixels. (wellicht moet je het wat aanpassen om de video goed te laten zien in alle plaatsingen zoals Instagram Reels etc.. Gebruik hiervoor het uitgebreide advertentievoorbeeld tijdens het maken van de advertentie.
  • Video niet langer dan 33 seconden
  • FOCUS je op de eerste 3-5 seconden. Social Media bezoekers hebben de aandacht spanne van een goudvis dus beslissen ze in 3-5 seconden of jouw boodschap hun kostbare tijd de moeite waard is.
  • Extra Hack: Ondertitel je video's. Vaak staat het gelijk bij Social Media gebruikers uit. Met ondertiteling breng je toch je boodschap over.