Case-Studie ‘Marktonderzoek’

CASE-STUDIE ‘MARKTONDERZOEK’

Mei 2021

Scooluxe Social Media Marketing Agency (marktonderzoek)

Wichert van Helden

Campagnedoelstellingen

Website-leads verzamelen. In dit geval respondenten van verschillende merken elektronische apparaten. Mensen schrijven zich in om een review te plaatsen in ruil voor een beloning. 500+ respondenten (marktonderzoek) krijgen het product thuisgestuurd in ruil voor een uitgebreide review.
Deze campagne betreft: Fitbit Versa 2 – SmartWatch

Financiële doelstellingen

  1. Gewenste CPA : €2,60 per website-lead
  2. +/- 1000 respondenten per maand. Met de behaalde omzet uit deze respondenten zijn alle overhead kosten gedekt, en draait de onderneming winst uit deze campagne.

Start campagne!

Zoals in de printscreen te zien is, zijn de onderste drie regels advertentiesets, met twee interesses en 1 open targeting.
Wij gebruiken altijd open targeting omdat het algoritme van Facebook door de jaren heen zo slim ontwikkeld is dat het áltijd automatisch op zoek gaat naar mensen die warm zijn om lead te worden, ongeacht de gekozen campagne doelstelling. 

Alle interesses worden gekozen op basis van óf ‘Suggesties voor gedetailleerde targetting’, óf vanuit ‘Audience Insights’ in de business manager van Facebook. Op basis van cijfers als doelgroepgrootte en potentieel bereik voor respondenten kiezen we de targeting, in dit geval ‘Online winkelen’ en Fitbit.

We mochten beginnen met een dagelijks budget van €30,- en deze bij goede resultaten geleidelijk opschalen naar €400,- daily. Dit hebben we uiteindelijk in week 3 weten te bereiken!

Extra test Ad-sets voor meer bereik op respondenten

  1. Geslacht test op basis van weergegeven resultaten

Aan het eind van de campagne (namelijk wanneer een constant goede CPA in drie of vier dagen tijd ineens hoger wordt) hebben we via ‘Insights’ ingezoomd op de resultaten per geslacht.
Hierbij viel op dat maar liefst 80% van de respondenten vrouwen betreft! Om de campagne nieuw leven proberen in te blazen hebben we overige geslachten uitgesloten. Dit leverde helaas echter geen nieuwe goedlopende ad-set op met een gewenste CPA van 2.60. Ook dat is marketing!

  1. Leeftijden test op basis van weergegeven resultaten

Bovenstaande uitleg geldt voor de leeftijden tests exact hetzelfde.

Dynamisch advertentiemateriaal!

Via een Google Drive bestand leverde deze cliënt verschillende Ad-Copy teksten en verschillend visueel advertentiemateriaal wat prima in te zetten was voor dit soort advertenties.
Het gebruikte materiaal is eerst uitvoerig getest in grootschalige Google Ads campagnes!

Door op campagne niveau ‘Budget Optimalisatie’ en ‘Dynamisch advertentiemateriaal’ aan te zetten kunnen we onder de plek waar we alle visuals toevoegen de knop ‘Optimaliseren voor elk persoon’, aanzetten!

Op deze manier hoeven we voor iedere advertentie-set niet meer handmatig allerlei A/B test advertenties te maken, maar gaat Facebook zélf op zoek naar de beste combinatie van afbeeldingen, video’s en ad-copy’s. 

Hetzelfde geldt ongeveer voor ‘Budget optimalisatie’.
Na de leerfase die iedere campagne altijd nodig heeft van ongeveer  1 á 2 werkdagen, geeft het algoritme zelf het meeste budget uit aan de best lopende advertentieset, in combinatie met de beste samenstelling van advertentiemateriaal!

De cijfers!

Al onze campagnes en analyses van resultaten zijn data-gedreven. 

We gebruiken cijfers in plaats van onderbuik gevoel, want doe je dat niet kun je nooit optimaliseren en de beste resultaten uit je campagne halen!

Voor de ‘Fitbit Versa 2 – SmartWatch-’ campagne liegen de cijfers er niet om, en hebben we geweldige resultaten behaald met deze campagne!

Enkele belangrijke cijfers uitgelicht:

Resultaten – Kosten per resultaat > Duidelijk beneden doelstelling, €1,29!

Aantal weergaven 289270 > Kliks> 13335 = CTR van 4,60%
Dit zegt dat de advertentie uitstekend in elkaar zat, waar de gemiddelde CTR voor wervingscampagne ligt tussen de 3-5%

We zien we een duidelijk verschil van CTR tussen de advertentie-sets! Houdt dit ten alle tijde in de gaten voor je optimalisatie!