Basis Begrippenlijst: Online Marketing

Basis begrippenlijst

Meta: Nieuwe naam van Facebook 

SEO: Zoekmachine optimalisatie

SEA: Zoekmachine advertising

Facebook Marketing: Het onder de aandacht brengen van een product of dienst bij de doelgroep door middel van Facebook advertentie-berichten.

Facebook Pixel: Stukje websitecode die alle activiteit van het verkeer vanuit Facebook registreert

Facebook Conversion API: Het antwoord van Facebook op de ioS 14 update van Apple. Door de cookies te omzeilen kan Facebook tóch alle data tracken.

Google Analytics: Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Google Search Console: Google Search Console is een webdienst van Google waarmee webmasters onder andere de indexeringsstatus, de positie en de zichtbaarheid van hun websites in Google kunnen bijhouden en optimaliseren.

KPI: Kritieke prestatie indicator. Aan de hand van deze cijfers kun je je campagnes of doelstellingen optimaliseren

CPC: Cost per click: Het bedrag wat Facebook of Google uitgeeft voor iedere click op je advertentie.

CPA: Cost per Action: Het bedrag wat Facebook of Google uitgeeft voor iedere actie op je landingspagina.

CPL: Cost per Lead: Het bedrag wat Facebook of Google uitgeeft voor het werven van een nieuwe lead

ROAS: Return on Adspent: Het bedrag wat je terugkrijgt aan omzet voor iedere euro marketing

ROI: Return on investment: Het bedrag wat je terug krijgt aan omzet naar aanleiding van een investering. 

Google ADS: AdWords is het betaalde advertentieprogramma van Google. De advertenties worden getoond bovenaan en rechts naast de gewone zoekmachineresultaten.

AIDA model: Attention, Interest, Desire & Action. Aan deze vier kenmerken moet een commerciële uiting voldoen.

B2B: Reclame die is gericht op de zakelijke markt. Door de verschillende doelgroepen wijkt deze vorm van reclame vaak af van de gebruikelijke consumentenreclame.

Conversie: Conversie is de omzetting van een websitebezoeker naar een vooraf bepaald doel. Bijvoorbeeld een bestelling

Conversie-optimalisatie: Het verbeteren van een website met als doel het verhogen van het conversieratio.

Doelgroep: Een groep van mogelijke afnemers van een product of dienst waarop de marketingcommunicatie zich richt.

Keyword: Een ander woord voor zoekwoord. Deze term wordt gebruikt om de zoekopdracht te omschrijven waarop mensen zoeken in de zoekmachines.

Linkbuilding: Linkbuilding is het verhogen van het aantal links die verwijzen naar een website. Het doel van linkbuilding is het trekken van meer bezoekers naar de website en het verbeteren van de positie in de zoekmachineranking.

Marketingmix: De combinatie en afstemming van marketinginstrumenten die door een organisatie wordt gebruikt om één of meer doelgroepen te benaderen. Vaak onderscheidt men vier P’s: Product, Plaats, Promotie en Prijs.

Online marketing: Online marketing is de verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van producten en diensten via internet.

Search Engine Marketing: Bij search engine marketing is het doel een website te laten stijgen in de ranking van de search engines. Zowel betaald als onbetaald.

Social media marketing: Deze vorm van marketing maakt gebruik van media zoals sociale netwerken, blogs, forums en/of wiki’s om in contact te komen met een specifieke doelgroep. Het doel is om een product te promoten, de merkbeleving of reputatie van een bedrijf te beïnvloeden of te zorgen voor meer verkoop.

USP: Unique selling point. De unieke eigenschappen van een product of dienst.

Wordpress: Een belangrijk CMS en blogsysteem voor het beheren van websites.

Zoekwoord: Zie 'Keyword' 

Zoekwoordonderzoek: Op basis van onderzoek kom je erachter welke termen mensen gebruiken in de zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald product of dienst.

Lead: Een potentiele klant die interesse heeft getoond in jouw product en in aanmerking komt voor je funnel

Lead-generatie: Door middel van een marketing campagne genereren van nieuwe leads voor je bedrijf

Marketing Funnel: De gehele klantreis die je 'Lead' doormaakt. Van eerste contactmoment tot sale.

Long-tail zoekwoord: Een combinatie van meerdere woorden met je zoekwoord, of een vraag met betrekking tot je zoekwoord.

Overige artikelen

Online marketing uitbesteden? Klik hier 
Problemen voorkomen na de iOs 14 update? Klik hier

Contentmarketing. Klik hier

Doelgroep identificatie en targeting: Klik hier